19 Aralık 2010 Pazar

Altın Oran 1.618.......




Evren insana keşif tutkusu verdiğin bu yana dek bulunan gizemli sayıdır bu oransal sayı . Sanatın ,mimarinin ifade ettiğimiz her türlü güzelliğin içinde zaten doğası gereği varolan bu oran ,keşfedilmesiyle insanlığın büyülenmesine neden olmuştur.Nasıl oluyordu da böylesine bir oran her türlü estetik dengenin içinde kendiliğinden varoluyordu ? Bu insan aklı açısında aslında büyük bir farkedişten ibarettir .Aslında tüm keşifler de fark etmek anlamı taşıyor . Biz farkettiğimizde bulmuş oluyoruz ,bilim ise farkedileni ispatla ortaya koymaktan sınamaktan ibaret değil mi zaten . Sanat tüm varlığını farketmek ve farkettirmeye adamış . Altın oran ,sanatın en değerli hazinelerin olup insanın bilmeden bile yakaladığı bir estetik denge oranıdır . İşte asıl heyecan veren ise bunu bulmak yani tesadüf bilincini ortadan kaldırıp matematiğin bir mutlakiyet ortaya koyduğu bu sihirli sayının gizemli varlığını kavramakta yatıyor .


Eski Mısır ,Yunanlılar ve Rönesans sanatçıları tarafından kullanılmış olup eserlere yansımış olan bu sonsuz sayı hayatın en gizli şifresi olmaya devam ediyor . Örümcek ağını daima logaritmik sarmal şeklinde örer . Bu sarmalın örgüsü ve hasaplanması bugünkü çağdaş tasarımda policarbon sarmal tasarımların hayat bulmasında kullanılmaktadır .

İnsan bedeni bütününde ve uzuvların içerisinde de altın oranlar vardır .İnsanın iç kulağında yer alan salyangoz ses titreşimleri aktarma fonksiyonu görür içi sıvı dolu bu yapı altın oran formundadır .


Altın Oran sanatçılar için ,insanlık tarihinin en önemli keşiflerinden biridir . Mimari ,heykel ,resim ,müzik ve diğer sanat dallarında da estetiğin ölçüsü olarak yeralmıştır .Rönesansın ünlü ressam ve heykeltraşlarının vazgeçilmezi olan bu büyülü sayı en güzel örneklerini ;Leonardo Da Vinci 'nin' Mona Lisa ' ve' Aziz Jerome ' tablolarında , Raffaello nun 'İskemlede Oturn Meryem 'tablosunda ,Luini 'nin ' Meryemin Kucağında Uyuyan İsa 'tablosunda kendini gösterir .Mimar Sinanın pek çok eserinde de bu oran vardır .


Altın oranın müzikteki kullanımları kuşkuşuz en estetik biçimi varetmiştir .Beethoven in 5. senfonisinde ,Bartok un ,Debussy nin pek çok eserinde de bu oran kullanılmıştır . Güzelliğin sırrı olan bu oransal sayı insanlık güzel olanı aramaya devam ettiği sürece bir yerlerden mutlaka gözkırpmaya devam edecektir .

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder







Kendi masalını kendine anlatmayan hayatı anlatmasa da olur ...Tek kitabımız odur ....